To spotkanie z dzieckiem, w trakcie którego jest badany i określany poziom rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka, niezbędny do podjęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Diagnozie gotowości szkolnej może zatem zostać poddane dziecko, które kończy edukację przedszkolną. Badanie składa się z:
- Konsultacji wstępnej z psychologiem, w trakcie której prowadzony jest wywiad dotyczący przebiegu rozwoju dziecka pod kątem zgłaszanych problemów. Na to spotkanie należy dostarczyć całą posiadaną dokumentację dziecka np. książeczkę zdrowia, posiadaną dokumentację medyczną, opinie od lekarzy specjalistów, dokumentację pedagogiczną i psychologiczną (np. opinię psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, diagnozę SI- oczywiście o ile taką dokumentację rodzic posiadają), opinie wychowawców i nauczycieli (np. opinie z przedszkola), przykładowe prace wykonane przez dziecko w przedszkolu.
- Badanie dziecka testami do diagnozy psychologiczno-pedagogicznej, które pozwalają określić poziom funkcjonowania poznawczego dziecka, spostrzegania, funkcjonowania pamięci i uwagi oraz ocenić samodzielność dziecka, jego motywację do nauki oraz funkcjonowanie społeczno-emocjonalnego.
- Spotkanie, w ramach którego przekazane i omówione zostają wyniki diagnozy (określające mocne i słabsze strony dziecka) wraz z opinią, a w razie stwierdzonych deficytów dobrany zostaje najlepszy sposób wspomagania rozwoju.